Längtan - Vi klättrar vidare in i demokratins värld

 

Hej!

Denna vecka har barnen fått reflektera i halvgrupp om hur de gjorde när de klättrade i träd eller på lekplats. Barnen fick sedan rita en bild på någon eller något som klättrar. De har även fått titta på en bild av sig själv när de klättrar och sedan berättat vad de gör på bilden, av detta har vi sedan skapat ett ”klätterträd”.

Barnen har fått rösta demokratiskt om vilken lekplats som vi ska besöka och klättra på nästa gång vi går i väg. Det blev en sluten omröstning där barnen en och en fick komma fram och lägga sin röst som vi antecknade, de fick välja mellan två lekplatser. När vi meddelade vilken lekplats som hade fått flest röster var det några som blev ledsna, men vi kommer såklart besöka den lekplatsen som kom tvåa också för att möta allas önskan:)

”Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva.”

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för demokratiska principer och förmåga att samarbeta och fatta beslut i enlighet med dem”