Längtan - Vi klättrar vidare in i demokratins värld
Hej!
Denna vecka har barnen
fått reflektera i halvgrupp om hur de gjorde när de klättrade i träd eller på
lekplats. Barnen fick sedan rita en bild på någon eller något som klättrar. De
har även fått titta på en bild av sig själv när de klättrar och sedan berättat
vad de gör på bilden, av detta har vi sedan skapat ett ”klätterträd”.
Barnen har fått rösta
demokratiskt om vilken lekplats som vi ska besöka och klättra på nästa gång vi
går i väg. Det blev en sluten omröstning där barnen en och en fick komma fram
och lägga sin röst som vi antecknade, de fick välja mellan två lekplatser. När vi
meddelade vilken lekplats som hade fått flest röster var det några som
blev ledsna, men vi kommer såklart besöka den lekplatsen som kom tvåa också för
att möta allas önskan:)
”Barnen ska få
förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet
att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen
ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt
intresse för att vara fysiskt aktiva.”
”Förskolan ska ge
varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för demokratiska principer
och förmåga att samarbeta och fatta beslut i enlighet med dem”