Drömmen/Önskan - Röstning av namn på grupper

Denna veckan har barnen varit i sina tvärgrupper. Dem fick komma med olika förslag på vad dem tyckte att gruppen skulle heta och sen fick dem rösta på det namn dem ville ha med hjälp av en kloss. 

Såhär blev resultatet på dem olika grupperna: 



Vi har en Regnbågsgrupp och en Kråkangrupp.
Upplägget framöver i våra tvärgrupper är att Regnbågsgruppen är tillsammans på tisdagar och Kråkangruppen är tillsammans på torsdagar. På onsdagar kommer båda avdelningarna fokusera på att vara ute tillsammans på någon lekplats eller ha kompislekar på gården. 

Efter barnen hade fått rösta började vi med en ny bok som heter Färgmonster.
Vi började med att kolla enbart på första sidan för att se vad barnen trodde att boken skulle handla om.
Vi ställde frågan: Vad ser ni?  




Barnen svarade: 
"Ett monster" 
"Krokodil som äter"
"Zombie" 

Vad tror ni den ska göra? 
"Leta efter regnbågen" 
"Följer ett mönster" 
"Han letar efter regnbågsfot" 
"Målar på sig" 
"Regnbågsgodis" 

Sen lyssnade vi på boken. När boken var färdig gick vi tillbaka och pratade om den. 




Varje färg i boken är kopplad till en känsla. Vi prata om dem olika känslorna och barnen fastnade mycket på rädsla, den svarta färgen.

Finns det något du är rädd för? Vad är du rädd för? 
"Hajar" 
"Krokodiler" 
"Lejon"
"Krabba"
"Tiger" 
"Leopard" 
"Monster" 
"Blev rädd när jag inte hittade mamma och pappa" 


Läroplansmål för förskolan 

  • Utbildningen ska genomföras i demokratiska former och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för en hållbar utveckling
  • Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor.