Våra grundsmaker och sinnen samverkar.

I dag var det dags för genomgång av våra sinnen. Våra grundsmaker och sinnen. Vi äter ju med dessa varje dag. Barnen fick koppla öga-syn, näsa-lukt, öra-höra, mun-smaka, hand-känna med råvaror i dag. Livsmedel med olika konsistens och form. Fast, flytande, sträv, mjuk, bubblande, seg, mjölig, kladdig osv

Jag har tagit fram en del material i utbildnings syfte, allt för att era barn skall kunna koppla mat/råvaror med hjälp av sina sinnen i dag och i framtiden. Bredda deras smakpalett och kunskap om olika livsmedel. Era barn fick sätta egna ord på sin "egna smak" i dag.😊 De var verkligen en speciell känsla även för mig som kock på förskolan. Vilken värme, glädje, nyfikenhet de hade i dag. Så ivriga att smaka och få beskriva med sina egna ord.💗

Era barns ord om russin,-sött-brun-sur-skrynklig-fy.

Era barns ord om kokos flakes,-skruvad-fet-vit-låter som chips-låter som sallad när jag håller för öronen-gott.

Era barns ord om vinäger,-citron-starkt-konstigt-gott om man doppar salta pinnar i.

Era barns ord om salta pinar,-salt-brunpinne-kvist-gott-knaprar-ekar-jag älskar salta pinnar.

Era barns ord om strössel,-sött-glass-låter som om jag tuggar på sten när jag håller för öronen-gott.

Era barns ord om soja,-svart- salt-kryddigt-gott att doppa i fisk.

Era barns ord om kaffe,-brunt-luktar pappa-fy-inget för mig-äckligt.

Era barns ord om kakao,-luktar choklad-salt-smakar inte som hemma-inte sött-pulver.

Lite bilder från vår övning i dag.