Sagan om Roberta ska bli en "teater"

Nu är projektgrupperna igång och vi pedagoger har tillsammans med barnen valt att fortsätta på vår saga vi gjorde om Roberta som vi gjorde förra terminen fast på ett annat sätt. Vi kommer tillsammans dramatisera sagan. Varje del av sagan är som vi tidigare sagt skapad av en av grupperna och den delen gruppen redan skapat en QR-kod av kommer bli deras del att dramatisera. 

Barnen vill börja direkt, helst förra veckan, men vi har kommit fram till att vi behöver ju faktiskt fixa oss lite kostymer så vi kan klä ut oss till våra karaktärer. 

Denna veckan ligger fokus på hur våra karaktärer ska se ut, vad vi behöver fixa och hur ska vi fixa det? 

Barnen har redan börjat kommer med väldigt intressanta idéer på hur vi ska lösa vissa scener, till exempel hur ska vi filma när Samma Flash gör volter i luften? Eller när Roberta och Ekorre Långsvans gungar, detta kan vi inte göra inomhus? I dessa diskussioner låter vi barnens tankar flöda om hur vi ska kunna lösa de olika scenerna som finns i boken, vilket vi pedagoger tycker är väldigt roligt att lyssna på. 



Läroplansmål för förskolan
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– förmåga att fungera enskilt och i grupp samt samarbeta 
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
– fantasi och föreställningsförmåga,
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,