Läromatsutbildning.

Jag går just nu en utbildning med teoretiska uppgifter samt praktiska uppgifter. Utbildningen är uppdelad i olika avsnitt. Just nu är det focus på en pedagogik som kallas för sapere metoden. Att använda våra händer, ögon, öron, näsa och mun och att känna, titta, lyssna, dofta och smaka på maten är grundtanken i sapere och alla oavsett ålder har rätt till sin egen smak.

I dag går jag igenom "Grundsmakerna" med era barn. Övningen går ut på att era barn själv får smaka och beskriva/identifiera de fem grundsmakerna med hjälp av en övning. 

Socker, salt, beskt, surt och umami. Jag har skurit upp gurkor så att era barn kan doppa i de olika grundsmakerna. Viktigt att de själva får uttrycka/beskriva efter egen förmåga och reflektera.

Metodiken skall vara lustfylld och skapa nyfikenhet. Jag har i bild och text gjort en liten miljö för era barn inför uppgiften. 

Nästa övning/utbildning blir, grundsmaker och sinnen. Då skall era barn beskriva fem livsmedel som representerar vars en grundsmak men då även med våra sinnen, grundsmak, känsel, doft, syn, hörsel och smak.

Jag bjuder på lite bilder från dagens övning här i dag.



Surt,citronsyra
Salt, salt.
Socker, sött.
Buljong, umami.
kaffe, beskt.

Era barns ord i dag. Surt, citronsyra -svider på tungan- som surt godis. Socker-gott. Salt-fy, äckligt. Beskt, kaffe-gott- inget för mig. Umami-smakar citron (det svarade många) -nä fy vad äckligt.
På frågan vilken smak tycker ni bäst om? svarade alla socker.
Annars måste jag säga att de hade fantastiskt roligt och verkligen väntade på sin tur. Spännande och lustfyllt blev det. 😊



Genomgång av övningen.


Smaka smaka.






Ny tvåveckors matsedel.🌿🌿


Mellanmål Lillstjärnans FSK🍒🍓