Läromatsutbildningen fortsätter. Sapere-metoden, måltidspedagogik.

Nu är denna delen av utbildningen avslutad. Sapere, måltidspedagogik delen. Jag har avslutat sex stycken övningar utspridda vid sex tillfällen. Dessa har era barn gjort tillsammans med mig. Syftet med måltidspedagogiken är att göra det okända känt. Era barn har fått undersöka, smaka, känna med sina sinnen för att sedan försöka sätta ord på sin egna smak. Mycket grimaser, skratt och nyfikenhet. Samtidigt har de varit ivriga att få lära sig. Nästa del av utbildningen ligger i mars månad under en tvåveckors period och då är jag inne på del två som heter, laga mat steg för steg metoden. Jag kommer även här att göra ett antal praktiska övningar med era barn. I denna del ingick dessa övningar.

-Identifiera grundsmakerna.

-Grundsmaker och sinnen.

-Sinnena samverkar.

-Smaker samverkar med varandra.

-Doft och smak i olika former.

-Munkänsla.

Jag bjuder på lite bilder från vår senaste övning. 🍋

Citronen i focus i olika former, konsistens, som växt/krydda och i olika rätter. Barnen fick smaka på de olika kombinationerna. De fick även doppa i salt och surt. Vad händer i munnen, hur smakar det, vad smakar det, låter det något, hur kan du sätta ord på en doft och smak? Intressant.














Trevlig kväll önskas.🍋