Vi skapar vår egen saga om Roberta!

Nu kanske ni undrar, vem är Roberta? För någon dag sedan fick vi ett rött paket. I detta paket låg en robot och en QR-kod. När vi scannade QR-koden fick vi upp en bild på samma robot som låg i paketet och det spelades upp ett litet meddelande. Roboten berättar att hon heter Roberta och är kusin till någon som vi kanske känner..? Hon säger även att hon har kommit vilse och vill vara med om ett äventyr under hennes färd hem. Hon säger att hon hört talas om ett man kan skapa egna sagor med hjälp av digitala verktyg och frågor om vi hade velat skapa en saga om henne? Självklart tog barnen sig an detta uppdrag! 


I våra tvärgrupper som vi har tisdagar, onsdagar och torsdagar kommer vi och har börjat med att skapa denna saga. Hur vi pedagoger tänker hur detta ska gå tillväga är att en grupp får första meddelandet, i detta fall var det Robotgruppen. Vi diskuterade sen om hur en saga är uppbyggd, vad som behöver finnas med. Barnen kom fram till att Roberta måste vara någonstans, så barnen fick säga varsin plats som de tyckte Roberta skulle befinna sig på och sen fick de rösta. 


Som ni kan se röstade de fram att Roberta skulle vara i skogen. När vi gjorde klart sagan satte vi ihop tre bilder med hjälp av vår greenscreen app. Sen öppna vi QR-kod appen och lade in bilden tillsammans med berättelsen som barnen kommit fram till och skapa sedan en QR-kod. 

Denna QR-kod låg i paketet tillsammans med första QR-koden när Robotgruppen, som är på onsdagar, öppnade paketet. Robotgruppens uppgift nu var att fortsätta sagan där Starkagruppen slutade och så kommer det fortsätta fram till jul. Med hjälp av QR-koden som Robotgruppen skapat kommer Solgruppen, som är på torsdagar, fortsätta skapa sagan.

Vid varje tillfälle läggs det till lite annat material från oss pedagoger som barnen kan ta hjälp av när de skapar sin egen saga om Roberta och hennes äventyr på väg hem igen. 

 




Här ser ni bilder på Roberta, paketet och skogen som barnen fick välja ut. Vi har sedan tillsammans med barnen satt ihop alla tre bilder till en med hjälp av vår greenscreen app. 
Här är Roberta ute och går i skogen när hon plötsligt hittar ett paket.



Läroplan för skolan:
– tillämpa ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar,
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– fantasi och föreställningsförmåga,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,