Sagan om Roberta fortsätter...

Sagan om Robertas äventyr fortsätter.
Förra veckan fortsatte Robotgruppen på Starka gruppens början av sagan. I paketet hade det tillkommit en liten fågel, barnen döpte den till Sammy Flash och de blev kompisar. Solgruppen fortsatte sagan och denna gång hade det tillkommit ännu en kompis, Ekorren Långsvans. Det började även snöa när Roberta och Sammy Flash gjorde volter högt upp i luften. Under tiden stod Ekorren Långsvans och gjorde Fortnight dans. Helt plötsligt trillar Sammy Flash ner på marken och landar på sin rygg. 




Denna veckan var det Starkagruppens tur att fortsätta, vad hände med Sammy Flash? Roberta hjälpte Sammy Flash upp och de började leka igen. Nu hade det börja snöa på riktigt och plötsligt kom det en igelkott krypandes. Den hette Taggis. 



Robotgruppen fortsatte på gårdagens del av sagan. Roberta, Sammy Flash, Ekorre Långsvans och Taggis började göra snöänglar i snön. De byggde även en snögubbe med tre stora snöbollar. Det började bli kallt och kompisarna började frysa. Taggis erbjöd sig att värma dem. 



Idag var det Solgruppens tur att fortsätta på sagan. Roberta och kompisarna fick vara med om ett riktigt äventyr idag. Efter att alla hade värmt sig började de leka i snön igen och sen byggde de en iglo. Dit tog de in täcken för att värma sig och drack varm choklad. Sen sa Roberta att de skulle hoppa in i rymdraketen och flyga till planeten Saturnus. Efter Saturnus flög de till månen och byggde sig ett hus. Kompisarna tog även en vända ner till Afrika för att ta en liten fika i det varma vädret. Efter fikan flög de tillbaka till månen igen. Nu började kompisarna lite hungriga. De bestämde sig för att äta middag, och det blev en riktig buffé. Det fanns morötter, pepparkakor, glass, sushi, stuvade makaroner, falukorv, fläsk samt ketchup på bordet. Alla blev mätta i sina magar! 





Läroplan för skolan:
– tillämpa ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar,
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– fantasi och föreställningsförmåga,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,