Wohooo nu skördar och bakar vi.

I dag var femåringarna ute och skördade rabarber med mig och Jill så roligt att äntligen få baka. Vi bakade även till avdelningarna Önskan & Drömmen. Jag tycker det är lite onödigt att bjuda de yngre barnen på för mycket sött, tids nog för detta.

Barnen fick smaka på rabarbern utan socker och sedan doppad i socker. Detta för att förtydliga vad som händer då vi blandar olika råvaror med varandra. Emulsion. Egentligen är det då två ämnen inte blandar sig så lätt. Men i bakning och matlagning så ter sig fetter, och syror olika då de möter/blandas med olika råvaror. Vi kockar arbetar relativt mycket i vardagen med kemi, biologi, fysik och matematik. Det är därför extra roligt för mig som kock att smyga in kunskap på ett roligt och effektivt sett.

Barnen tyckte att rabarbern var mycket godare då den gifte sig med råvaran socker. Smeten uppskattades också då de olika råvarorna blandades ihop till en smet.

Vi kommer skörda en omgång till och då gör vi mellanmåls kräm på rabarbern.

Jag bjuder på lite bilder från dagens bak här nedan. 



Barnen skördar😊


Bak på gång.


Barnen doppar rabarbern i socker. 


Avsmakning😉 mycket viktigt.

Färdiga rabarber kakor. Som ni ser på bilden till vänster så gillar inte alla barn rabarber, inte ännu men kanske i framtiden, kakan gick däremot hem. De allra flesta barn åt dock rabarbern med.👌


Fysik.


Jag får ofta teckningar från barnen i min brevlåda, i dag delar jag med mig av en underbar sådan här nedan. Så fina barn ni har. 
Trevlig helg önskar Bettina💗