Barns delaktighet. Längtan barnen önskar sina maträtter på menyn v23.

Demokratiskt och solidariskt med varandra har femåringarna röstat fram favorit rätter på menyn. Som kock på förskola gäller det att kunna bjuda in barnen så att de blir delaktiga i köket och vår mat på förskolan. Jag erbjuder variation men återkommer med olika  rätter "igenkännings faktorn", barnen känner sig trygga och lär sig äta olika råvaror/rätter då de återkommer. Ganska bred smakpalett vågar jag påstå att de nu bär med sig till skolan. Förhoppningsvis gynnar de dem så att de vågar smaka på all mat.

Då femåringarna snart lämnar förskolan är det viktigt för mig som kock att de har lärt sig mycket om mat. Det kan vara allt från rätt mängd mat på tallriken till fördjupning i olika råvaror. Vi odlar mycket nu och barnen är med i processen så att säga. På fredag skall vi skörda första omgången rabarber och baka tillsammans. 

I dag bjuder jag på jordgubbssmoothie🍓 också en önskan från på avdelning Önskan. 

Jag bjuder på lite bilder här nedan från dagen, odling, önskemeny och mellanmål.😉

Här kommer en del favoriter.



Rabarber & Jordgubbar😊



Rabarber


Timjan & persilja🌿


Basilika, gräslök & citronmeliss🌿


Tomater🍅


Djungelgurkor🐸


Femåringarnas solroser🌻


Jordgubbssmothie🍓