Var hamnar Krille när han går igenom dörren?
Hej!
Denna vecka har barnen fått återberätta boken först och sedan har vi åter igen läst den. Vi läser sagan om och om igen för barnen får syn på nya saker varje gång och vi hittar nya infallsvinklar att arbeta utifrån. Vi har denna vecka arbetat med frågan: Var kommer krokodilen Krille när han går igenom sista dörren? En del tyckte det var svårt att fantisera och fundera fram en plats medan det var lättare för andra. Vi pratade och gav varandra inspiration och man kan se att idéerna smittade av sig när de sedan ritade ner sina tankar på papper. Några förslag var att krokodilen kom hem till sitt hus, hem till vissa barn eller till parken där han cyklade. Dokumentationerna sitter i hallen för den som är nyfiken:)
”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
– fantasi och föreställningsförmåga” Lpfö 18
Med språket i fokus har veckans uteaktivitet varit just att hitta bilder med ord på och sätta dem på rätt begynnelsebokstav. Vi spred ut bilderna på gården så de fick ha skattjakt och när de sedan hittat en bild så skulle de gå till bokstäverna och hitta rätt plats, med hjälp av en pedagog.
” Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap” Lpfö 18
Vi kan även se spår av projektarbetet i barnens egna fria lekar, krokodillekar:)