Krokodiler

Hej!

Denna veckan har vi fortsatt vårt arbete efter förra veckans projekuppstart med boken ”Vad finns bakom dörren?” Vi har delat upp barnen i smågrupper och läst boken digitalt genom projektorn, samt stannat upp för att prata om innehållet i boken. Krokodilen i boken går in genom olika dörrar och hamnar i olika miljöer, i någon är det blött, kallt eller varmt. Barnen fick berätta sina tankar kring dessa ord:

Blött = havet, poolen, badkaret, badhuset,

Kallt = is, snö, snöflinga, vinter.

Varmt = solen, Turkiet, svettigt, semester, sommar.




    

Vi har även tagit reda på fakta om krokodiler, var i världen de bor och vad de äter. Dokumentationerna sitter tillgängligt i hallen och barnen tittar och samtalar om dem.



Det har även blivit en del skapande av krokodiler på olika sätt. Veckans uteaktivitet har inbjudit till att måla krokodiler med vattenfärg. Barnen har även skapat i lera och färglagt målarbilder med krokodiler.

"Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande."

Lpfö 18