Skaparglädje
Hej!
Denna vecka har vi skapat vidare i vårt projekt. Vi har tidigare ritat med färgpennor utifrån frågeställningen om var Krille kom när han gick igenom dörren. Vi uppfattade att några barn tyckte det var svårt att fantisera, de tog många gånger kompisarnas förslag. Några tyckte även det var svårt att rita just en krokodil så denna gång har vi tryckt ut en färdig krokodil att klistra på och vi har även valt att använda målarfärger istället. Vi pratade först om vilket som var deras favoritplats för att sätta igång tankarna om vad de eventuellt kunde måla. Därefter fick de själva klistra Krille krokodil på plats. Någon valde att rita vatten som krokodilen skulle simma i, som vi ser som en koppling till vårt arbete med en av de olika miljöerna som finns i boken samt all den fakta vi tagit reda på, visat och pratat om. Medan en del valde att måla Krilles hus/hem eller en lekplats.
Dessa målningar använde vi sedan oss av för att skapa en bok i appen ”Book Creator”. Där fick barnen själva skriva sitt namn på tangentbordet, samt spela in sig själva när de berättar om deras bild. Dessa visade/spelade vi upp i helgrupp och vi kunde se hur stolta barnen blev och sken upp när deras målning kom upp:)
”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
– fantasi och föreställningsförmåga,
– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen,
– får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.” Lpfö 18
Vi har även erbjudit att skapat ”häxhattar” samt en egen ”krokodil-mask” som barnen, om de önskar, kan använda på vår ”höst-fest”. Dessa har verkligen utmanat barnen vidare i att klippa.
Vi kan fortsatt se spår av vårt projektarbete i barnens fria lek.
Uteaktiviteter denna
vecka har varit lite varierad.
Mer lek med fallskärmen efter barnens egna önskemål samt så har Gunilla haft en ”sång och dans-stund” på gården.