Vecka 13, Skapandet av karaktärerna börjar bli färdiga

Starka gruppen 

Denna veckan har Starka gruppen skapat det sista på deras karaktär Roberta. On och off knappen är fastlimmad samt antennen som barnen gjorde förra veckan. Vi fick tänka om angående hur vi skulle göra med Robertas händer så händerna med sugrör inte riktigt fungerade, hur skulle vi göra istället? Idag testade vi att klippa sönder papptallrikar och sen sätta ihop dem. Barnen var inte riktigt nöjda med resultatet då händerna inte var lika runda och fina som Robertas. Vi satte oss då ner och började tänka på hur vi skulle göra.. Vi tog en penna, ritade lite och sen klippte vi av alla spetsiga kanter tills barnen tyckte våra händer liknade Robertas händer. 

Vi kollade även på vår Roberta i gosedjursform för att se ifall det är något vi missat, och barnen såg att vi hade missat en mun. Några barn satte sig och ritade munnar





Robotgruppen och Solgruppen hade denna veckan uteundervisning med fokus på karaktären Sammy Flash som är en gråsparv. Agentlådan var med igen och i den låg Sammy. Vi vågade inte öppna locket på lådan då barnen var rädda att Sammy skulle flyga iväg. Ett barn sa till Sammy - Vi kan öppna om du lovar att inte flyga iväg och det lovade han.
Sammy undrade om vi ville leka lite med honom så vi lekte att vi var fina fåglar som satt på en gren sedan flög vi iväg en efter en tills bara trädet och grenen var kvar. 
Vi byggde ett stort fågelbo sedan fick alla barn vara fågelägg. Vi la filtar över så att äggen blev varma och kunde kläckas. Nu ville alla fågelungar ha mat så pappafågel flög och hämtade mat som de fick smaska på. Barnen tyckte att det var lite äckligt att pappafågel först tuggade maten innan han gav de till sina ungar. Nu var det dag att ge sig ut på en första flygtur alldeles nära boet. Flög ungarna för långt bort kunde katten ta dem. 
Vidare lekte vi att några barn var falkar och de andra var småfåglar. Rockringar symboliserade fågelbon. Till musik fick småfåglarna flyga runt och när musiken stoppades kom falkarna och försökte ta dem, men i boet var de säkra.
 När vi reflekterade över vad som var roligast vid undervisningstillfället uttryckte barnen att det var roligt att leka att de var fågelägg. Allt var roligt sa två barn.

Idag fredag gick vi till Käglinge rekreationsområde i leken byggde några barn ett litet fågelbo.



Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla


– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

– förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,