V.16, detta har hänt i tvärgrupperna denna veckan

Denna veckan har Robotgruppen och Solgruppen varit inne och gjort klart sina karaktärer. 

Starka gruppen blev klara innan påsk med Roberta. 

Nu är Roberta, Sammy Flash och Taggis klara för att börja vår dramatisering/teater. 
Barnen berättade att vi har Ekorre Långsvans samt Krille krokodil kvar att göra och dem är redan i tankar kring hur vi ska filma vår teater och hur vi ska kunna göra vissa delar av sagan. 


Robotgruppen: 

Robotgruppen kämpade med att sätta fast alla taggar dem skapat på hjälmen som de ska använda till Taggis. Några barn målade även en nos som de ska använda sig av. Barnen fick själva rösta fram vilken sorts nos vi skulle ha/ vilket material vi skulle använda oss av, samt utseende och färg. 




Solgruppen: 

Solgruppen klippte några extra fjädrar och sen limmade de fast dem på vingarna. Barnen gjorde även en näbb till Sammy Flash.







Läroplan för förskolan 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förmåga att fungera enskilt och i grupp

– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,

– fantasi och föreställningsförmåga

– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,

– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,

– förmåga att använda matematik för att undersöka

– förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,

– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och

– förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

– ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,