Skapande och dramatisering av sagan

Denna veckan har vi börjat med att dela oss i mindre grupper och läst projekt boken "Vad finns bakom dörren? Gå in och se efter" Barnen har varit med under sagans gång och dramatiserat med olika rekvisita där vi har stannat upp och reflekterat kring innehållet och bilderna. Det var många tankar och funderingar, och vi tog vi fram lite fakta om krokodiler som vi läste tillsammans. Vi skrev ner barnens tankar som vi tar med oss vidare i projektet. Vi kom fram till att det är viktigt att Krille har sina kompisar och sin familj nära så att han inte känner sig ensam. Vi fortsatte att utveckla den pedagogiska miljön genom att skapa havet i fönstret samt flera sköldpaddor och krabbor som ska flytta in i fantasirummet. 


"Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter. Förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor." (Lpfö 18)