Livsmedelsverkets riktlinjer, ekologi och klimatsmart mat.

Lite information kring Livsmedelsverkets regelverk och hur jag arbetar med ekologi och klimatsmart mat i förskolan.

Vilka regelverk måste följas o.s.v.

Förskolan följer livsmedelsverkets riktlinjer gällande allergier, olika råvaror som inte får användas bland barn. Men vi följer även ekologi och klimatsmarta val när det gäller meny planering. Här finns även en del om måltidspedagogik för pedagogisk personal och kök. Allt för att era barn skall få näringsriktig och säker mat på förskolan.

Livsmedelsverket säger att vi uppfyller 70% av era barns matintag här på förskolan. Alltså en mycket viktig del av era barns näring och matvanor ansvarar jag som kock för. Givetvis med stöd från ledningen på förskolan. Jag samverkar med den pedagogiska ledaren kring måltidspedagogik och kring budget och annat med min rektor. Jag samverkar även i ett nätverk tillsammans med övriga kockar i vårt område, ett nätverk som betyder mycket för min yrkesroll.

Då jag planerar efter livsmedelsverkets riktlinjer så ser det ut så här i siffror.

25%-30% arbetar vi efter gällande frukost och lunch. 15% när det gäller mellanmål. Alltså erbjuder vi era barn ordentliga frukostar, med gröt, fil, smörgås, samt olika pålägg och grönsaker varje dag.

Lunchen är väl sammansatt enligt tallriksmodellen. Alltså proteiner, kolhydrater och grönsaker. Här arbetar jag även med barnens inflytande och önskemål.

Mellanmålet är ett enklare mål innan barnen äter middag med er föräldrar på kvällen. Först då uppnår vi de 100% av era barns matintag som behövs varje dag tillsammans.

Mellanmålet kan bestå av, smörgås, grönsak, frukt. Eller pannkaka och frukt, korv med bröd eller liknande.

Jag brukar tänka helheten på dagen när det gäller alla måltider. Lättare mat som soppa, fisk och vegetariska rätter kompenseras upp med kraftigare frukostar och mellanmål osv.

När det gäller ekologi och klimatsmart mat så uppfyller jag den i dag. Vi har två vegetariska rätter och en fiskrätt. En dag med kött och en dag med korv, kyckling eller annan rätt med klimatsmarta proteiner.