Kort om köket.

Kort om mig.

Mitt namn är Bettina och jag arbetar som kock på Lillstjärnans FSK. Jag började min tjänst 2015 innan dess har jag arbetat på många olika restauranger och tre hotell. Jag är utbildad kock sedan 1987 då jag gick livsmedelsteknisklinje variant restaurang, till kock, kallskänka. Jag har även under ett par år arbetat som kock på en privat förskola i Limhamn då min son var liten. Arbeten som fine dining, ala carte kock, lunchkock även som dessertkock har jag erfarenhet ifrån. Nu är jag här hos era barn och stortrivs.

På Lillstjärnans FSK arbetar jag efter det öppna köket. Här är barn, pedagogisk personal och föräldrar alltid välkomna. Jag arbetar aktivt ute i barngrupperna detta för att följa barns beteende vid matsituationerna. Hur äter de, vad äter de och hur kan jag som kock bredda deras intag av olika råvaror, rätter.

Jag arbetar bland annat med igenkänningsfaktorn att återkomma med samma maträtter gör så att barnen känner igen, känner sig trygga med maten och till sist vågar smaka för att sedan tycka mycket om. Efter det att barnen känner igen rätterna är det dags för nya o.s.v

Jag känner alla era barn och de kommer naturligt och hämtar både pålägg, frukt och dryck i köket, de kommer utan pedagogisk personal och är lika glada varje gång de kommer. Detta stärker deras självkänsla och gör barnen självständiga.

Barnen är med mig och kör ut maten till de olika avdelningarna. De är ofta med i köket och färdigställer/ tillverkar mellanmål. Det är dock främst 5 åringarna. Men de yngre barnen kommer ofta de med.

Vi har precis startat upp vår fina frukostbuffé. Här får era barn själv välja vad de vill äta till frukost. Pedagogisk personal och jag samverkar och inspirerar barnen till att äta lite av varje. Vi arbetar med en akustikmiljö. Lugn och ro. Era barn skall ha vinkat i lugn och ro innan de kommer till bords.