Barns inflytande på utbildningen.

 Vi vill göra experiment sa barnen imorse. Sagt och gjort vi plockade ut lite material för att kunna undersöka.

Vi testade att få luft i en ballong utan att blåsa. Med hjälp av bakpulver och vinäger lyckades vi skapa bubblor som gjorde att ballongen fylldes med luft.

Vi testade även att lägga en clementin i ett kärl med vatten. Barnen hade olika hypoteser kring vad som skulle hända med clementinen t ex att den skulle bli blöt, att den skulle bli orange, att den skulle sprängas.

Clementinen flöt på ytan och såg ut att ha blivit lite större. Vi provade om igen men nu skalade vi den. Nya hypoteser var att clementinen skulle ramla ner, bli orange och bli stor. Vi släppte ner den och den sjönk mycket riktigt till botten och den såg lite större ut. Nu testade att lägga skalet i vattnet och det flöt fint på ytan. Skalet är lätt därför flyter det säger ett barn. Vi pratade om att vattnet fungerar som ett förstoringsglas.

Vi avlutade med att göra en vulkan med bubblande

lava.


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna – förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,uppfattningar,