Barnens rättigheter, Barnkonventionens dag


Hej!

Den 20/11 är det Barnkonventionens dag och det vill alla förskolor i Oxie uppmärksamma. Det kommer att vara en utställning på Oxie biblioteket "Barns spår/avtryck på jorden"  så från och med den 20/11 kan man gå ditt med sitt barn och titta på förskolornas olika alster/avtryck, om man vill ☺

Vi på Längtan har gjort handavtryck hängandes kring en jordglob för att visa våra avtryck på jorden. Vi har även arbetat med barnens rättigheter genom att pärla ett armband där de olika färgerna representerade olika rättigheter. Vi tittade på en film om barnkonventionen för yngre barn och samtalade om vad barnen har rätt till (https://www.youtube.com/watch?v=wzESXna8ccg).

Här är lite av barnens reflektioner kring dagens arbete med de olika pärlornas betydelse om barns rättigheter: 

"Jag får leka vad jag vill" (Alla barn har rätt att få lära sig saker och leka)

"Jag får åka ambulans om jag skadar mig" (Alla barn har rätt att få hjälp om de är i nöd)

"Vi ska inte slåss" (Ingen får slå eller reta mig)

"Jag får många köttbullar till middag" (Alla barn har rätt att få mat)