Drömmen - Julpyssel och lucköppning

Denna veckan har Drömmen börjat med lucköppning av vår musik-julkalender. Musik är något som alla barn på Drömmen är väldigt glada för och tycker är väldigt roligt, så denna kalender passar oss utmärkt! 

i vår julkalender denna veckan har barnen blivit introducerade ”Tomtens säck”, en julinspirerad musiklektion från Förskoleforums julkalender. Under lektionen fick barnen lära sig om, utforska och uppleva instrument och instrumentspel. Genom att utforska, lära sig namnet på och höra instrument såsom maracas, tamburin, bjällra och trumma samt leka en lek har barnen utökat sin instrumentala erfarenhet. De har varit delaktiga i att leda en lektion och dessutom lärt sig känna igen och skilja på olika instruments ljud. 

Samt ”Nissans insekter”, en julinspirerad musiklektion från Förskoleforums julkalender. Barnen fick utforska sin röst genom att härma olika insekter som nissan hittade i renarnas stall. Flugan surrade mellan höga och låga toner, humlan flög med ett långt hummande, biet lät snabba bzzt, den stora skalbaggen lät som en brummande bil. I den här undervisningen har barnen, på ett lekfullt sätt, upplevt och övat sin egen röst genom att sjunga staccato (snabba, korta ljud) och glissando (glida mellan höga och låga toner). De har även fått inflytande i leken genom valet att styra övningarna samt övat på sin inlevelseförmåga i gestaltningen av insekterna.

Och ”Tomtebrors sångstund”, en julinspirerad musiklektion från Förskoleforums julkalender. I den här lektionen fick barnen öva på att lyssna och känna igen melodier till olika välkända jullåtar. Genom att först lyssna, sedan fundera och till sist gissa vilken låt vi nynnade eller sjöng fick varje barn möjlighet att uttrycka sin egen tolkning och idé om vad hen hörde. 



Barnen har även pysslat sina egna julkulor som vid Lucia kommer få följa med barnen hem, men först ska dem hänga fint på vår avdelningen. 




Läroplan för förskolan: 

− nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, 

− förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld, 

− förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans.

− självständighet och tillit till sin egen förmåga, 

− fantasi och föreställningsförmåga.

− förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,