Drömmen - Julpyssel, julbak och nedräkning till julafton

 Denna veckan har barnen skapat lite olika julpyssel och massa andra kul!

Under en av våra lucköppningar skulle barnen skapa sina egna musikinstrument. Barnen fick designa sina egna maracas, rita och lägga glitter. Glittra är alltid kul! ”Tomtens instrumentverkstad”, en julinspirerad musiklektion från Förskoleforums julkalender. Genom att använda återbruksmaterial för tillverkning av egna instrument bidrar barnen till hållbar utveckling. De övar också på teknik och konstruktion. Att bygga instrument ger barnen känslan av att ha skapat något eget samt övning och upplevelsen av att ha ett helt eget instrument. 


Luckan därefter skulle vi använda oss av våra instrument och spela till lite rockiga julsånger. Vi ställde upp oss i vår rockigaste position och sen rockade vi loss! Vi lekte leken ”Tomtens rockband”, en julinspirerad musiklektion från Förskoleforums julkalender. I den här undervisningen fick barnen möjlighet att leva sig in i musiken och spela på sina egentillverkade instrument. Barnen har fått leva sig in i musikerrollen och uttrycka sig genom sitt instrument, dans eller sång till välkända låtar. 


Barnen har skapat egna smällkarameller. Detta var lite klurigt. Barnen fick träna på att använda sig av saxen, klippa remsor och sen limma och rulla in toalettrullen. 


Lucka - Var är tomten? 

Vi har lekt leken ”Var är tomten?”, en julinspirerad musiklektion från Förskoleforums julkalender. I leken får barnen öva på att lokalisera ljud och känna igen olika instrument. Genom att, med slutna ögon, lyssna och sedan bestämma var i rummet ljudet är placerat så övar barnen sin rumsuppfattning, sin koncentrationsförmåga och sitt tålamod. 


Vi har firat Lucia och barnen har julbakat. 



Läroplan för förskolan

− förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,

− förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

− självständighet och tillit till sin egen förmåga, 

− nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

− fantasi och föreställningsförmåga

− förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå 

sin omvärld,

− intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin situation,

− självständighet och tillit till sin egen förmåga