Projekt "Känslighet" med Tillitsverket
När leken ger plats för alla känslor
Jag som förste förskollärare vill berätta om ett projekt som vi under läsåret haft förmånen att få delta i på Diamantens förskola, som på sikt även kommer att spridas till övriga förskolor i område C.
Vad händer när vi sätter känsligheten i fokus för barnen?
Hur gör vi så att alla barn kan ha det bra tillsammans ?
Tillitsverket har under det gångna läsåret arbetat nära barngrupper på två förskolor i Malmö, varav den ena har varit Diamantens förskola i område C8
Tanken med projektet är undersöka vad som kan förstärka barns kontakt med sina egna känslor. För det är just det som är utmaningen: att barnet själv utifrån sina egna känslor kan förstå sig själv och sin omgivning. I en fri miljö där leken, fantasin och kreativiteten släpps loss finns goda möjligheter att möta olika känslor.
Första året har varit projektets utforskande del, då Tillitsverket tillsammans med förskolorna har undersökt vilka miljöer och aktiviteter som fungerar bäst, och vilka förhållningssätt och attityder som bidrar till att skapa en atmosfär där känslor och känslighet får vara i centrum. Utgångspunkten har varit frågan: hur kan vi skapa en upplevelse i barngruppen av att ”här kan jag få finnas, och vara den jag är, med alla mina känslor".
Barnen har svarat an på det som de fått uppleva och visar med tydlighet det positiva med att låta känsligheten ta plats i förskolan. På samma gång bekräftar personalen projektets perspektiv och känslighetsfokus bidrar startk till att konkretisera hur vi i förskolan kan arbeta mer med relationell pedagogik, utveckla lekfulla förhållningssätt och skapa magiska miljöer på nya sätt- ett konkret stöd att omsätta läroplanen i praktiken.
Under nästa termin kommer alltså förskolor i hela område C- alltså inte bara Diamanten och Lindängehus att i någon form påbörja ett samarbete med Tillitsverket och projekt "KÄNSLIGHET", mer information kommer framöver.
Forskning visar att vuxenvärldens inlevelse och
förståelse för känslighet har stor inverkan för hur
barn klarar sig i livet. Barn som har förtroende för
sina känslor och sin känslighet har större chans att
klara sig bra i livet, trots mycket svåra yttre
förutsättningar. Här har de vuxna i förskolan en
viktig och många gånger avgörande roll.