"Nu är det jul igen...."

Hej!

Denna vecka rivstartade med massa lek i snön med pulkor, spannar och spadar, vilka lyckliga barn:)


December månad kom strax därefter och i år har vi en språkutvecklande julkalender, eftersom det är ett av våra utvecklingsmål, där det gömmer sig ett rim bakom varje kula som barnen sedan ska gissa vad det är t ex:

”Vid hållplatsskyltarna står folk på rad,

På landsvägar och i varenda stad.

De väntar på nånting som ger den skjuts.

Vad kan det vara, tror du? Jo en ….!”


Vi har även integrerat vårt projekt kring julen och bakat ”Krille-pepparkakor” från deg som Bettina i köket gjort. Dessa kommer även användas som en julkalender och ett barn kommer få en med sig hem varje dag, vi drar namn. Pepparkakorna har Jenny och Christin bakat då vi inte varit inne så mycket sista tiden men barnen kommer att få baka egna små krokodil-pepparkakor under månaden som kommer, i smågrupper.



Vi har ändrat om i vår lärmiljö, för att utveckla och anpassa den bättre till vår verksamhet och det projektarbete som passar just den barngrupp som vi har nu. Barnen har fått nya fasta platser vid matborden och till samlingen, som just nu sker både inne och ute efter vad som passar dagen bäst. Vi ser att fasta platser inger trygghet och en samhörighet hos barnen, ingen blir ledsen eller utanför och barnen får lära känna varandra bättre. Vi arbetar även tydligt och systematisk med vår aktivitets-tavla inomhus, där vi vuxna ser till att alla barnen får välja aktivitet först någon gång, att inte samma barn alltid hamnar tillsammans utan lär sig att leka olika lekar med olika kompisar.

”Barnens lärande kan bli mångsidigt och sammanhängande om arbetssätten varierar och miljön är utmanande och stimulerande samt lockar till lek och aktivitet. Utbildningen ska ge utrymme för barnens egna initiativ, fantasi och kreativitet. Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen, både utomhus och inomhus och i varierande miljöer.

”Utbildningen ska stimulera barnen till att ta initiativ och ansvar samt ge dem möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.

”Barngruppen och samspelet mellan barnen är en viktig och aktiv del i barnens utveckling och lärande i förskolan. Undervisningen ska baseras på såväl att barnen lär tillsammans och av varandra som samspelet mellan vuxna och barn.                                                                                                                                                                                          Lpfö 18

 


Efter barnens stora intresse för djur har vi börjar arbeta med ett material, en serie från UR som heter ”Djuren på djuris”. Den handlar om värdegrund, empati och kamratskap https://urplay.se/serie/218528-djuren-pa-djuris. Vi tittar på ett avsnitt och efteråt reflekterar vi tillsammans med frågor såsom: Vad hände i avsnittet? Vem var glad eller ledsen och varför? Har du varit med om något liknande?