Drömmen - Förberedelser inför PRDE-karneval

Denna veckan har barnen blivit erbjudna att skapa instrument så som maracas och de har även gjort PRIDE-flaggor. De har även blivit erbjudna att göra armband i regnbågens färger. Här ritade vi pedagoger upp ett mönster på regnbågens färger som barnen sen fick följa. Under skapandet av flaggorna diskuterade vi tillsammans med barnen om de olika färgerna. Vilka färger som finns med i regnbågen samt färgerna på lite olika språk. Vi gav oss även en tankeställare om det är så att det fortfarande är en regnbåge om det skulle fattas någon färg på den? Likt regnbågen, att den behöver alla sina färger för att bli komplett, så behövs alla barnen på avdelningen för att vara komplett. Vi alla är olika och tycker olika vilket är helt okej! 

Vi kollade även på en liten film som handlar om olikheter. Den handlar om ett litet grodyngel som inte utvecklas i takt med sina syskon och blir orolig när hen äntligen ska få bli en groda! 

Här är filmen om man är intresserad: Skolbibliotek Malmö - Kuap [Strömmande video] (malmo.se) 




Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin 

kroppsliga och personliga integritet,

• öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande,

• respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna,